I den tidlige middelalderen stod den bysantinske kunsten i hovedfokus. Kirkene etablerte ved hjelp av sine mosaikker og ikonmalerier et nytt symbolbærende formspråk, og utformet mange av de motivene som senere kom til å prege den kristne kunsten i middelalderen.
I antikken skildret kunsten mennesket og livet, men dette forandret seg når den tidlige middelalderen kom. Nå stod guddommelighet og åndelighet sentralt.
Den bysantinske kunsten var også på mange måter en videreførelse av antikkens kunst, og det meste som ble produsert i høymiddelalderen var av svært god kvalitet.

Ikonmaleriene var mindre, religiøse bilder, og var ofte laget til privat bruk. Her var vanlige motiver Kristus, Madonna eller helgener, og det ble ansett som svært viktig at ikonmalerne så presist og nøyaktig som mulig fremstilte de guddommelige sannhetene. Av mange ble ikonmalerne sett på som evangelister.Bildene over er ikonmalerier. På det øverste bildet ser vi at kunstneren har laget en glorie rundt figurens hode, også her for å fremheve at figuren er guddommelig.
Bildet nederst viser Madonna som holder et spedbarn, noe som var et veldig vanlig motiv på ikonmalerier.
Takk for en side med mye bra om middelalderkunst, men jeg lurer likevel litt på et par av bildene dine; har du en klar kilde på både det store glassmaleriet og det siste ikoneksemplet ditt? Stilmessig synes jeg at glassmaleriet stemmer mer med 1800-tall og ikonet stemmer mer med tidlig renessansekunst. Skulle derfor gjerne ha oppgitt kilder. Mvh Martin Due - billedkunstner
SvarSlett